W poszukiwaniu złota…

19 maja 2023r. uczniowie klas 4 wybrali się na wycieczkę do Złotego Stoku i Kłodzka.

W Złotym Stoku mieliśmy za zadanie odnalezienie jak największej ilości złota. W tym celu zwiedziliśmy kopalnię złota, bacznie obserwowaliśmy, czy gdzieś nie błyszczy się drogocenny samorodek. Wysłuchaliśmy opowieści przewodnika o pracy w kopalni, zjechaliśmy rynną do transportu urobku, spotkaliśmy się z alchemikiem, a na powierzchnię wyjechaliśmy nietypowym pociągiem. Następnie zwiedziliśmy Średniowieczne Muzeum Techniki, zgłębiając zasady fizyki stosowane w dawnych czasach. Tam w strumieniu wody znowu poszukiwaliśmy złota. Ostatnim punktem programu było przejście chodnikiem Sztolni Ochrowej. W sztolni było naprawdę ekstremalnie, ale ubezpieczeni w kaski czuliśmy się bezpiecznie. Chociaż nie znaleźliśmy złota, to jesteśmy bogatsi o cenne doświadczenia i niesamowite wrażenia.

W dalszą podróż udaliśmy się do Twierdzy Kłodzko. Zapoznaliśmy się z historią obiektu. Część górna twierdzy to jednak nie tylko fakty historyczne, to wejście do historii. Pan przewodnik opowiedział nam m.in. jak wyglądało życie żołnierzy w armii pruskiej, zaprezentował jedną z armat, oprowadził po kazamatach i bastionach. Z górujących nad miastem bastionów zobaczyliśmy zarówno Kłodzko, jak i najwyższe szczyty pasm górskich otaczających ziemię kłodzką. Zwiedzając korytarze kontrminowe przenieśliśmy się do XVIII wieku, pokonując kilometr z kilkukilometrowej sieci podziemnych chodników kontrminowych rozciągających się pod stokiem bojowym twierdzy. Wysokość korytarzy waha się od 90 do 180 cm. Najwięcej emocji wzbudził korytarz o wysokości 90 cm – daliśmy radę. Następnie udaliśmy się na posiłek do Mc Donald’s. Wszyscy zadowoleni wróciliśmy do domu.