Cele programu – Dlaczego moje dziecko ma się tego uczyć?

Obecność warzyw i owoców w diecie dzieci każdego dnia jest konieczna. Potrzebują one różnych składników pokarmowych, które dadzą im energię i chęć nie tylko do nauki, ale też do zabawy, sprawią, że będą pełne werwy i radości. Podając dzieciom warzywa i owoce każdego dnia, troszczymy się o ich zdrowie także w przyszłości. Wiele dzieci cierpi na otyłość i z tego powodu zagrożonych jest cukrzycą jaką spotykamy u dorosłych. Ponadto, u coraz większej liczby dzieci i młodzieży rozpoznajemy nadciśnienie tętnicze.  (To choroby cywilizacyjne. Inne mogą wystąpić w wieku późniejszym). Dlatego tak ważne jest ukształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat. To, czego dzieci nauczą się w domu, w szkole, stanie się ich nawykiem w życiu dorosłym i będzie korzystnie wpływało na ich zdrowie. Rodzicom często brakuje pomysłów na przyrządzenie smacznych i zdrowych posiłków z udziałem właśnie warzyw i owoców. Dzieci, początkowo karmione przez rodziców, z czasem same dokonują wyborów żywieniowych. Decydują, co i kiedy będą jadły. Stają przed takimi wyborami, kupując przekąski w sklepie lub wybierając się z kolegami po szkole najczęściej na fast foody. Nie są przyzwyczajone do tego, że zamiast chipsów i słodyczy, mogą zjeść słodki owoc lub warzywo oraz pożywną sałatkę na bazie warzyw. Celem programu jest pokazanie dzieciom, że warzywa i owoce są niezbędne w ich diecie jako źródło cennych witamin, błonnika pokarmowego i składników mineralnych. Autorzy programu starają się przekonać dzieci, że jedzenie warzyw i owoców nie musi być nudne, a posiłki przygotowane w oparciu o warzywa i owoce – bardzo smaczne. Pamiętajmy, że to, czego dzieci nauczą się w szkole, powinno być kontynuowane po zajęciach – w domu.

Dzieci uczestniczące w programie otrzymywały 3 razy w tygodniu:

  • świeże owoce (jabłka, gruszki, truskawki),
  • świeże warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewki),
  • soki owocowe, warzywne oraz owocowo – warzywne.

Wzorem lat ubiegłych każde dziecko uczestniczące w programie otrzymywało jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego.

W ramach realizowanego programu przeprowadzono następujące działania:

  • spotkania z pielęgniarką,
  • wystawy prac dzieci,
  • lekcje poglądowe prowadzone w klasie.

Nauczyciele w klas I-III opracowali po cztery scenariusze zajęć o charakterze edukacyjnym, mające na celu poszerzenie i wzbogacenie wiedzy uczniów na temat zdrowego żywienia. Znajdują się one w dokumentacji programu.

Ewa Michalak-Wójcik