Comenius
Comenius to jeden z czterech programów sektorowych Programu „Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo oraz merytorycznie:
- partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych (polegającą na realizacji wspólnego projektu);
- uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego;
- przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli (poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta).
W projekcie uczestniczą trzy instytucje:
- Zespół Szkół Publicznych w Rozdrażewie,
- Szkoła Średnia im. Henryka Sienkiewicza w Landwarowie,
- Ryska Średnia Szkoła Polska im. Ity Kozakiewicz w Rydze.
Zespół Szkół Publicznych w Rozdrażewie pełnił będzie rolę koordynatora zaplanowanych w projekcie działań. W naszej szkole za realizację projektu odpowiadają:
- Lila Michalak,
- Aneta Dymarska,
- Wiesława Binek,
- Hanna Wierzowiecka.
Polski Rozdrażew, litewski Landwarów oraz łotewska Ryga leżą w tej samej strefie klimatycznej, ale warunki pogodowe miejscowości często bardzo się różnią. Projekt zakłada stworzenie stacji meteorologicznych, w których równolegle będą prowadzone pomiary składników pogody i badany jej wpływ na plony. Dokonane zostaną pomiary i ocena stanu czystości środowiska przyrodniczego Rozdrażewa, Landwarowa i Rygi. Uczestnicy poznają zasady wytwarzania zdrowej żywności, porównując gospodarstwa ekologiczne i typowe. Założą i poprowadzą ogródek ekologiczny. Porównają również tradycje kulinarne Polski, Litwy i Łotwy oraz odniosą je do zasad zdrowego żywienia. Opracują trójjęzyczną książkę kucharską. Przygotują tradycyjne biesiady: polską, litewską i łotewską. Odwiedzą miejsca w najbliższej okolicy cenne przyrodniczo, historycznie i kulturowo dla partnerów, odnajdą elementy je łączące – wspólne dziedzictwo kulturowe (śladami Adama Mickiewicza i rodu Radziwiłłów). Uczniowie podniosą swoje kompetencje językowe w zakresie posługiwania się językiem angielskim i językiami narodowymi partnerów w komunikacji bezpośredniej oraz słownictwa związanego z tematyką projektu. Podniosą swe kompetencje informatyczne dzięki różnorodnej komunikacji internetowej, gromadzeniu i przetwarzaniu informacji dostępnych na stronach WWW oraz prezentowaniu efektów pracy z wykorzystaniem technologii informatycznych. Podczas wzajemnych wizyt przygotują narzędzia badawcze i zaprezentują efekty pracy, porównają wyniki badań, poznają narodowe tradycje i poszukają elementów je łączących.
Bliskie sąsiedztwo, podobne warunki klimatyczne oraz dziedzictwo kulturowe umożliwią szybką integrację uczestników projektu, a co za tym idzie – doskonalenie umiejętności językowych. To naszym zdaniem bardzo dobra sytuacja wyjściowa do wzajemnego poznania się i integracji nowego pokolenia Europejczyków. Mamy nadzieję, że dzięki realizacji projektu przełamiemy istniejące bariery i stereotypy, otworzymy drzwi do szerszej współpracy regionalnej oraz pobudzimy w uczniach i nauczycielach kreatywność i przedsiębiorczość.
Cele szczegółowe projektu:
- Umiejętność oceny stanu środowiska naturalnego.
- Właściwa postawa odpowiedzialności za przyrodę i własne zdrowie.
- Wdrożenie uczniów do samodzielnego pomiaru np. składników pogody, czystości wody, powietrza i gleby.
- Doskonalenie posługiwania się językami obcymi.
- Dostrzeganie wpływu pogody na rośliny i plony.
- Wytwarzanie zdrowej żywności z zachowaniem równowagi w przyrodzie.
- Opracowanie wyników pomiarów i ich analiza ze szkołami partnerskimi.
- Poznanie struktury i funkcjonowania gospodarstwa ekologicznego.
- Porównanie upodobań kulinarnych Polaków , Litwinów i Łotyszy z uwzględnieniem zasad zdrowego odżywiania.
- Poznanie miejsc cennych przyrodniczo, historycznie i kulturowo w każdym regionie.
- Umiejętności współpracy i otwartość
Tematyka projektu:
- badania meteorologiczne,
- ocena stanu środowiska przyrodniczego,
- produkcja zdrowej żywności,
- przyzwyczajenia kulinarne Polaków, Litwinów i Łotyszy,
- przyrodnicze, historyczne i kulturowe związki regionów.
Sposoby i metody osiągania celów:
- zajęcia jęzkowe,
- praca metodą projektu,
- metoda badawcza,
- obserwacja,
- pomiary w stacji meteorologicznej i ich odczyt,
- prowadzenie poletek ekologicznych,
- wycieczki tematyczne,
- zajęcia warsztatowe i terenowe,
- gromadzenie i przetwarzanie informacji,
- imprezy środowiskowe,
- przygotowanie prezentacji multimedialnych,
- przygotowanie publikacji.
Więcej informacji o realizacji programu w naszej szkole znajdziesz na stronie archiwalnej.