Metody  i formy pracy

W realizacji programu wykorzystuje się różnorodne metody i formy, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i możliwość przeżywania tego co jest tematem zajęć.  W edukacji wczesnoszkolnej wskazane jest łączenie ze sobą różnych form aktywności dziecka: przyswajanie i odkrywanie nowych wiadomości, przeżywanie i działanie. Aby osiągnąć zamierzone cele należy stworzyć odpowiednie warunki nauczania: ciekawe sytuacje problemowe, zorganizować  spotkania i zajęcia z różnymi ludźmi- praktykami w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa oraz bezpieczeństwa.

W realizacji programu wykorzystane zostaną: pogadanki z pielęgniarką, policjantem, instruktorem pierwszej pomocy, pokazy, ćwiczenia praktyczne, obserwacje, dramy, burza mózgów, gry dydaktyczne, zabawy inscenizowane, filmiki, metody aktywizujące. Planowane są też zajęcia w terenie.

W trakcie realizacji programu stosowane będą formy pracy indywidualnej, grupowej i zbiorowej.

Program innowacji z zakresu pierwszej pomocy i bezpieczeństwa w edukacji wczesnoszkolnej pt. „Ratuję życie, bezpiecznie żyję”

Realizacja programu polegać będzie na przygotowaniu i przeprowadzeniu raz na dwa tygodnie zajęć z programu „Ratuję życie, bezpiecznie żyję”

Treści edukacyjne programu i przewidywane osiągnięcia uczniów:

  1. „Wypadek. Co robić? Zachowanie się w miejscu wypadku.”Uczeń:
    • wykazuje gotowość niesienia pomocy
    • wie, że nie należy wpadać w panikę a powinno się starać opanować emocje
    • ocenia stan poszkodowanego
    • pamięta o zapewnieniu bezpieczeństwa osobie poszkodowanej i własnej
    • potrafi wskazać przedmioty, które są niebezpieczne
  2. „Wezwanie pomocy na miejsce wypadku.”Uczeń:
    • potrafi ocenić sytuację i stan poszkodowanego
    • potrafi przeprowadzić rozmowę telefoniczną z dyspozytorem pogotowia udzielając najważniejszych informacji
    • zna numer pogotowia ratunkowego i inne telefony alarmowe
    • posiada umiejętność korzystania z telefonów alarmowych
    • rozumie, że udzielenie pierwszej pomocy daje szansę przeżycia wypadku
    • potrafi udzielić właściwej pomocy poszkodowanemu: zastosować metodę „w.s.c.” (widzę, słyszę, czuję) oraz go uspokoić
  3. „Apteczka pierwszej pomocy.”Uczeń:
    • wie, co znajduje się w apteczce pierwszej pomocy
    • wymienia podstawowe wyposażenie apteczki, wie do czego służą opatrunki, bandaże, plastry, chusty trójkątne
    • potrafi opatrzyć niewielkie skaleczenie
    • potrafi właściwie zastosować odpowiednie środki lecznicze znajdujące się w apteczce pierwszej pomocy
  4. „Pozycja boczna ustalona.”Uczeń:
    • wie, co to jest pozycja boczna ustalona i kiedy się ją stosuje
    • potrafi ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej
    • wie, że należy kontrolować oddech poszkodowanego w pozycji bocznej
    • wie, że należy okryć poszkodowanego, jeśli jest taka możliwość
  5. „Oddechy ratownicze, uciskanie klatki piersiowej.”Uczeń:
    • potrafi ocenić, czy u poszkodowanego jest zachowany oddech
    • potrafi samodzielnie udrożnić drogi oddechowe
    • wie, że oddechy należy wykonywać spokojnie i powoli
    • potrafi prawidłowo odnaleźć miejsce ucisku
    • wie, że ucisk należy wykonywać mocno i szybko
    • wie, że oddechy ratownicze i uciskanie klatki piersiowej można ćwiczyć tylko na manekinie
  6. „Krwawiący nos.”Uczeń:
    • wie, jak należy uspokoić i pocieszyć poszkodowanego
    • zna przyczyny (najczęściej występujące) krwawienia z nosa
    • wie, że poszkodowany przy pomocy chustki powinien lekko ucisnąć sobie listki nosa i oddychać ustami
    • wie, gdzie należy przyłożyć zimny okład celem zmniejszenia krwawienia
    • rozumie, że kontakt z krwią poszkodowanego jest niebezpieczny i należy go unikać
  7. „Łańcuch przeżycia.”Uczeń:
    • potrafi powiedzieć, co to jest łańcuch przeżycia
    • potrafi wymienić wszystkie czynności, które składają się na łańcuch
    • wie, które czynności wchodzące w skład łańcucha może wykonać samodzielnie
    • wie, że dwa pierwsze ogniwa mogą ocalić poszkodowanego
    • pamięta o szybkim wezwaniu pomocy
  8. „Oparzenia.”Uczeń:
    • zna rodzaje oparzeń
    • wie, że słońce, gorące płyny, ogień, fajerwerki mogą być przyczyną poparzeń
    • wie, jak należy pomóc poszkodowanemu, który się poparzył
    • rozumie potrzebę przykrycia po schłodzeniu oparzonego miejsca gazą
    • rozumie potrzebę wezwania na pomoc osoby dorosłe
    • rozsądnie korzysta z kąpieli słonecznych
    • stosuje nakrycie głowy i kremy z filtrem UV
  9. „Zatrucia.”Uczeń:
    • zna przyczyny zatruć
    • jest ostrożny i rozważny w kontaktach z lekami i środkami chemicznymi
    • rozpoznaje podstawowe symbole przedstawiające substancje trujące
    • wie, że należy powiadomić dorosłych lub pogotowie ratunkowe, gdy podejrzewa zatrucie
  10. „Złamania.”Uczeń:
    • wie, jakie są objawy złamań
    • wie, jak należy unieruchomić złamaną kończynę
    • wie, że nie wolno ściągać obuwia ze złamanej kończyny (but rozsznurować)
    • wie, dlaczego nie można poruszać złamaną kończyną
    • potrafi wykorzystać chustę trójkątną i folie termiczną (koc ratunkowy)
    • umie wezwać pomoc, potrafi uspokoić poszkodowanego
  11. „Pożar.”Uczeń:
    • zna przyczyny powstawania pożarów
    • zna zagrożenia dla zdrowia i życia w czasie pożaru i wie, jak ich unikać
    • zna drogę ewakuacyjną i oznaczające ją symbole
    • potrafi posłużyć się telefonem i wezwać straż pożarną
    • wie, jak opuszczać palący się teren
    • wie, jak właściwie zachować się podczas pożaru w domu, stara się pomóc innym
    • uświadamia sobie, że nie wszystko gasi się wodą
  12. „Jazda na rowerze.”Uczeń:
    • uświadamia sobie zagrożenia wynikające z nieużywania kasków podczas jazdy rowerem
    • zna skutki upadku w czasie jazdy rowerem
    • potrafi stworzyć kodeks rowerzysty wraz z zakazami i zasadami bezpiecznej jazdy rowerem
  13. „Nieznajomy.”Uczeń:
    • jest świadomy zagrożeń płynących ze strony obcych osób
    • wie, jak właściwie zachować się w niebezpiecznej sytuacji
  14. „Uwaga prąd.”Uczeń:
    • wie, czym jest elektryczność i jakie korzyści płyną z jej używania
    • jest świadomy, jakie zagrożenia ze sobą niesie elektryczność
    • wie, jak bezpiecznie korzystać z prądu
    • wie, jak reagować, gdy jest świadkiem porażenia prądem
  15. „Bezpieczne poruszanie się po drodze.”Uczeń:
    • zna zasady przechodzenia przez jezdnię oraz poruszania się po drodze
    • rozpoznaje najczęściej spotykane znaki drogowe
    • potrafi korzystać z pobocza drogi w przypadku braku chodnika
    • wie, że należy chodzić lewą stroną drogi
    • potrafi ostrożnie poruszać się po ulicy, zwłaszcza na niebezpiecznych odcinkach i skrzyżowaniach
  16. „Bezpiecznie z odblaskiem.”Uczeń:
    • dostrzega ważność umieszczania znaków odblaskowych na ubraniu i tornistrze
    • jako użytkownik drogi nie stanowi zagrożenia dla siebie i innych
    • przewiduje, jakie mogą być skutki poruszania się na drodze w okresie jesienno- zimowym, gdy widoczność jest znacznie ograniczona
    • potrafi zaprojektować własny odblask
  17. „Bezpiecznie na wakacjach”Uczeń:
    • zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscach letniego wypoczynku nad wodą
    • wie, jak właściwie korzystać z kąpieli słonecznych
    • potrafi ułożyć kodeks bezpiecznego pływaka
    • dba o bezpieczeństwo własne i innych podczas wakacyjnych podróży
    • potrafi wskazać zagrożenia na jakie może natrafić podczas wakacji i sposoby ich unikania
  18. „Bezpieczne gry i zabawy zimowe.”Uczeń:
    • zna najważniejsze zasady dotyczące bezpiecznych zabaw zimowych
    • potrafi przygotować regulamin bezpiecznych ferii
    • dba o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zimowych zabaw
    • unika zagrożeń, jakie czekają podczas zabaw zimą
  19. „Używkom mówimy NIE.”Uczeń:
    • potrafi wymienić przyczyny sięgania po używki przez dzieci
    • jest świadomy niebezpieczeństw, jakie niosą ze sobą uzależnienia
    • potrafi być asertywny i radzić sobie w trudnych sytuacjach
  20. „Mój przyjaciel pies.”Uczeń:
    • wie, jak właściwie opiekować się czworonogiem
    • zna zasady bezpiecznego zachowania się w obecności obcych psów
    • zna sposoby ochrony przed atakującym psem (pozycja żółwia)
    • potrafi ułożyć kodeks zachowania się w obecności psów