Innowacje pedagogiczne
Metody i formy pracy
W realizacji programu wykorzystuje się różnorodne metody i formy, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i możliwość przeżywania tego co jest tematem zajęć. W edukacji wczesnoszkolnej wskazane jest łączenie ze sobą różnych form aktywności dziecka: przyswajanie i odkrywanie nowych wiadomości, przeżywanie i działanie. Aby osiągnąć zamierzone cele należy stworzyć odpowiednie warunki nauczania: ciekawe sytuacje problemowe, zorganizować spotkania i zajęcia z różnymi ludźmi- praktykami w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa oraz bezpieczeństwa.
W realizacji programu wykorzystane zostaną: pogadanki z pielęgniarką, policjantem, instruktorem pierwszej pomocy, pokazy, ćwiczenia praktyczne, obserwacje, dramy, burza mózgów, gry dydaktyczne, zabawy inscenizowane, filmiki, metody aktywizujące. Planowane są też zajęcia w terenie.
W trakcie realizacji programu stosowane będą formy pracy indywidualnej, grupowej i zbiorowej.
Program innowacji z zakresu pierwszej pomocy i bezpieczeństwa w edukacji wczesnoszkolnej pt. „Ratuję życie, bezpiecznie żyję”
Realizacja programu polegać będzie na przygotowaniu i przeprowadzeniu raz na dwa tygodnie zajęć z programu „Ratuję życie, bezpiecznie żyję”
Treści edukacyjne programu i przewidywane osiągnięcia uczniów:
- „Wypadek. Co robić? Zachowanie się w miejscu wypadku.”Uczeń:
- wykazuje gotowość niesienia pomocy
- wie, że nie należy wpadać w panikę a powinno się starać opanować emocje
- ocenia stan poszkodowanego
- pamięta o zapewnieniu bezpieczeństwa osobie poszkodowanej i własnej
- potrafi wskazać przedmioty, które są niebezpieczne
- „Wezwanie pomocy na miejsce wypadku.”Uczeń:
- potrafi ocenić sytuację i stan poszkodowanego
- potrafi przeprowadzić rozmowę telefoniczną z dyspozytorem pogotowia udzielając najważniejszych informacji
- zna numer pogotowia ratunkowego i inne telefony alarmowe
- posiada umiejętność korzystania z telefonów alarmowych
- rozumie, że udzielenie pierwszej pomocy daje szansę przeżycia wypadku
- potrafi udzielić właściwej pomocy poszkodowanemu: zastosować metodę „w.s.c.” (widzę, słyszę, czuję) oraz go uspokoić
- „Apteczka pierwszej pomocy.”Uczeń:
- wie, co znajduje się w apteczce pierwszej pomocy
- wymienia podstawowe wyposażenie apteczki, wie do czego służą opatrunki, bandaże, plastry, chusty trójkątne
- potrafi opatrzyć niewielkie skaleczenie
- potrafi właściwie zastosować odpowiednie środki lecznicze znajdujące się w apteczce pierwszej pomocy
- „Pozycja boczna ustalona.”Uczeń:
- wie, co to jest pozycja boczna ustalona i kiedy się ją stosuje
- potrafi ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej
- wie, że należy kontrolować oddech poszkodowanego w pozycji bocznej
- wie, że należy okryć poszkodowanego, jeśli jest taka możliwość
- „Oddechy ratownicze, uciskanie klatki piersiowej.”Uczeń:
- potrafi ocenić, czy u poszkodowanego jest zachowany oddech
- potrafi samodzielnie udrożnić drogi oddechowe
- wie, że oddechy należy wykonywać spokojnie i powoli
- potrafi prawidłowo odnaleźć miejsce ucisku
- wie, że ucisk należy wykonywać mocno i szybko
- wie, że oddechy ratownicze i uciskanie klatki piersiowej można ćwiczyć tylko na manekinie
- „Krwawiący nos.”Uczeń:
- wie, jak należy uspokoić i pocieszyć poszkodowanego
- zna przyczyny (najczęściej występujące) krwawienia z nosa
- wie, że poszkodowany przy pomocy chustki powinien lekko ucisnąć sobie listki nosa i oddychać ustami
- wie, gdzie należy przyłożyć zimny okład celem zmniejszenia krwawienia
- rozumie, że kontakt z krwią poszkodowanego jest niebezpieczny i należy go unikać
- „Łańcuch przeżycia.”Uczeń:
- potrafi powiedzieć, co to jest łańcuch przeżycia
- potrafi wymienić wszystkie czynności, które składają się na łańcuch
- wie, które czynności wchodzące w skład łańcucha może wykonać samodzielnie
- wie, że dwa pierwsze ogniwa mogą ocalić poszkodowanego
- pamięta o szybkim wezwaniu pomocy
- „Oparzenia.”Uczeń:
- zna rodzaje oparzeń
- wie, że słońce, gorące płyny, ogień, fajerwerki mogą być przyczyną poparzeń
- wie, jak należy pomóc poszkodowanemu, który się poparzył
- rozumie potrzebę przykrycia po schłodzeniu oparzonego miejsca gazą
- rozumie potrzebę wezwania na pomoc osoby dorosłe
- rozsądnie korzysta z kąpieli słonecznych
- stosuje nakrycie głowy i kremy z filtrem UV
- „Zatrucia.”Uczeń:
- zna przyczyny zatruć
- jest ostrożny i rozważny w kontaktach z lekami i środkami chemicznymi
- rozpoznaje podstawowe symbole przedstawiające substancje trujące
- wie, że należy powiadomić dorosłych lub pogotowie ratunkowe, gdy podejrzewa zatrucie
- „Złamania.”Uczeń:
- wie, jakie są objawy złamań
- wie, jak należy unieruchomić złamaną kończynę
- wie, że nie wolno ściągać obuwia ze złamanej kończyny (but rozsznurować)
- wie, dlaczego nie można poruszać złamaną kończyną
- potrafi wykorzystać chustę trójkątną i folie termiczną (koc ratunkowy)
- umie wezwać pomoc, potrafi uspokoić poszkodowanego
- „Pożar.”Uczeń:
- zna przyczyny powstawania pożarów
- zna zagrożenia dla zdrowia i życia w czasie pożaru i wie, jak ich unikać
- zna drogę ewakuacyjną i oznaczające ją symbole
- potrafi posłużyć się telefonem i wezwać straż pożarną
- wie, jak opuszczać palący się teren
- wie, jak właściwie zachować się podczas pożaru w domu, stara się pomóc innym
- uświadamia sobie, że nie wszystko gasi się wodą
- „Jazda na rowerze.”Uczeń:
- uświadamia sobie zagrożenia wynikające z nieużywania kasków podczas jazdy rowerem
- zna skutki upadku w czasie jazdy rowerem
- potrafi stworzyć kodeks rowerzysty wraz z zakazami i zasadami bezpiecznej jazdy rowerem
- „Nieznajomy.”Uczeń:
- jest świadomy zagrożeń płynących ze strony obcych osób
- wie, jak właściwie zachować się w niebezpiecznej sytuacji
- „Uwaga prąd.”Uczeń:
- wie, czym jest elektryczność i jakie korzyści płyną z jej używania
- jest świadomy, jakie zagrożenia ze sobą niesie elektryczność
- wie, jak bezpiecznie korzystać z prądu
- wie, jak reagować, gdy jest świadkiem porażenia prądem
- „Bezpieczne poruszanie się po drodze.”Uczeń:
- zna zasady przechodzenia przez jezdnię oraz poruszania się po drodze
- rozpoznaje najczęściej spotykane znaki drogowe
- potrafi korzystać z pobocza drogi w przypadku braku chodnika
- wie, że należy chodzić lewą stroną drogi
- potrafi ostrożnie poruszać się po ulicy, zwłaszcza na niebezpiecznych odcinkach i skrzyżowaniach
- „Bezpiecznie z odblaskiem.”Uczeń:
- dostrzega ważność umieszczania znaków odblaskowych na ubraniu i tornistrze
- jako użytkownik drogi nie stanowi zagrożenia dla siebie i innych
- przewiduje, jakie mogą być skutki poruszania się na drodze w okresie jesienno- zimowym, gdy widoczność jest znacznie ograniczona
- potrafi zaprojektować własny odblask
- „Bezpiecznie na wakacjach”Uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscach letniego wypoczynku nad wodą
- wie, jak właściwie korzystać z kąpieli słonecznych
- potrafi ułożyć kodeks bezpiecznego pływaka
- dba o bezpieczeństwo własne i innych podczas wakacyjnych podróży
- potrafi wskazać zagrożenia na jakie może natrafić podczas wakacji i sposoby ich unikania
- „Bezpieczne gry i zabawy zimowe.”Uczeń:
- zna najważniejsze zasady dotyczące bezpiecznych zabaw zimowych
- potrafi przygotować regulamin bezpiecznych ferii
- dba o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zimowych zabaw
- unika zagrożeń, jakie czekają podczas zabaw zimą
- „Używkom mówimy NIE.”Uczeń:
- potrafi wymienić przyczyny sięgania po używki przez dzieci
- jest świadomy niebezpieczeństw, jakie niosą ze sobą uzależnienia
- potrafi być asertywny i radzić sobie w trudnych sytuacjach
- „Mój przyjaciel pies.”Uczeń:
- wie, jak właściwie opiekować się czworonogiem
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w obecności obcych psów
- zna sposoby ochrony przed atakującym psem (pozycja żółwia)
- potrafi ułożyć kodeks zachowania się w obecności psów