Corrispondente da Torino 馃嚠馃嚬5锔忊儯

Nowy tydzie艅 rozpocz臋li艣my od wizyty w tury艅skiej szkole Istituto Comprensivo Pacchiotti, w kt贸rej realizujemy wsp贸lne dzia艂ania projektowe. Po powitaniu przez nauczycieli udali艣my si臋 do sali, gdzie zgromadzili si臋 w艂oscy uczestnicy projektu. Przedstawili oni w j臋zyku angielskim kilka prezentacji: na temat Turynu, regionu Piemont, systemu szkolnego we W艂oszech oraz swojej szko艂y. Nawi膮zuj膮c do licznych regionalnych s艂odko艣ci przedstawionych w prezentacji o tutejszym regionie pocz臋stowali艣my W艂och贸w tradycyjnymi polskimi s艂odkimi przysmakami, takimi jak pierniki, ptasie mleczko czy kr贸wki. Nasi uczniowie przedstawili szko艂臋 i nasz膮 gmin臋 oraz system edukacji w naszym kraju. Po przej艣ciu na szkolne patio obejrzeli艣my taniec ludowy w wykonaniu uczni贸w m艂odszych klas, a my nauczyli艣my naszych nowych koleg贸w belgijki. Po chwili wszyscy uczestnicy do艂膮czyli do wsp贸lnej zabawy w kolejnych ta艅cach. Teraz nadszed艂 czas na kolejny etap integracji uczestnik贸w z obu pa艅stw 鈥 udzia艂 w dw贸ch lekcjach w mieszanych grupach.

Autobusem komunikacji miejskiej pojechali艣my na zaj臋cia sportowe do centrum m艂odzie偶owego Cecchi Point. Instruktorzy zaproponowali m艂odzie偶y uczestnictwo w niezwyk艂ej grze, kt贸rej zasady dru偶yny rywalizuj膮ce ustala艂y wsp贸lnie przed meczem. Gracze musieli przestrzega膰 tych zasad, gra膰 fair play i na koniec ustali膰 punktacj臋 pod okiem s臋dzi贸w. Ide膮 tych zaj臋膰 by艂a nauka demokracji i przestrzegania regu艂 poprzez sport. Uczestnicy grali z wielkim zaanga偶owaniem, bawi膮c si臋 przy tym wy艣mienicie.

Podczas rozgrywek sportowych m艂odzie偶 coraz bardziej integrowa艂a si臋, w czym pomaga艂a im bardzo dobra znajomo艣膰 j臋zyka angielskiego.

Po kolacji spotkali艣my si臋 w ogrodzie zio艂owym na tarasie naszego hotelu, aby zmierzy膰 si臋 z trudnym tematem wolno艣ci osobistej. Podzieleni na grupy uczestnicy starali si臋 zdefiniowa膰 poj臋cie wolno艣ci osobistej, wskaza膰 jej ograniczenia i na ciekawych przyk艂adach opisa膰 dylematy moralne zwi膮zane z wolno艣ci膮. M艂odzie偶 wykaza艂a si臋 nie tylko kreatywno艣ci膮, ale tak偶e du偶膮 dojrza艂o艣ci膮 formu艂uj膮c trudne pytania i samodzielnie udzielaj膮c na nie odpowiedzi.



1 z 3